Moto-pufa, czyli przetwarzamy odpady
Od pewnego czasu w projektowaniu przedmiotów codziennego użytku bardzo popularny jest nurt eko. Chodzi o to, aby zużytym przedmiotom dać drugie życie. W dzisiejszym wpisie pokażę Wam, jak ze starej opony, sznurka sizalowego, kilku wkrętów i podstawowych narzędzi wykonać modny mebel.
Ci z Was, którzy uważnie przyglądają się tematowi przetwarzania zużytych rzeczy, znają z pewnością Kaśkę Barc – niekwestionowaną liderkę upcyklingu i nurtu eko. Ponieważ jestem z natury bardzo zazdrosny, postanowiłem, że ja także zabawię się w szalonego ekologa. Efektem tej zabawy jest projekt, który wprowadzi Was do świata użytecznych śmieci 🙂
Stara opona, kilkadziesiąt metrów sznurka sizalowego, pistolet do klejenia na gorąco i kilka godzin – dokładnie tyle potrzebujesz, aby stworzyć modny i nietypowy mebel do domu bądź ogrodu. |
Potrzebne materiały:
- stara opona,
- dwa kawałki MDF-u, bądź płyty OSB,
- kilkadziesiąt metrów sznura sizalowego, bądź konopnego,
- garść wkrętów,
- klej termotopliwy
Potrzebne narzędzia:
- wyrzynarka,
- wkrętarka,
- pistolet na gorący klej
Naszą eko-zabawę zaczynamy od dokładnego umycia i odtłuszczenia opony. Mój egzemplarz pochodził z magazynu zaprzyjaźnionego mechanika i służył jako wypełniacz kanału. Budowę moto-pufy zacząłem więc od wizyty w myjni samoobsługowej i solidnej kąpieli, która kosztowała mnie całe 3 złote 🙂
MDF, kilkadziesiąt metrów sznura i stara opona – czyli brzydkie kaczątko, które czeka na premierę w zupełnie nowej odsłonie. |
Umytą i wysuszoną oponę powinniśmy „zaślepić”. Użyłem do tego dwóch kawałków MDFu, z których wyciąłem okręgi, nieco większe, niż wewnętrzna średnica opony:
Wyznaczam środek płyty i wiercę w nim otwór, w którym umieszczę końcówkę cyrkla wyrzynarki. |
Kolejny otwór wiercę na w miejscu, gdzie znajdzie się brzeszczot wyrzynarki… |
Tak wygląda efekt końcowy – równe koła z MDFu wykonany za pomocą wyrzynarki. |
Wycięte koła przykręcamy do opony. Ważne, aby dokładnie wymierzyć wspomniane elementy. Powinny zachodzić nieco poza stalowe wzmocnienie opony (będziemy mocować je na rancie, który zazwyczaj kryje się w feldze). Następnie nawiercamy kilka otworów w obwodzie koła i przykręcamy płyty.
Grubość MDFu powinniśmy dobrać w taki sposób, aby wykonane pokrywy były jednocześnie stabilne (pamiętajmy, że będzie to nasze siedzisko) i wraz z bokiem opony stanowiły płaską powierzchnię, do której przymocujemy później sznur. W moim projekcie wybrałem materiał o grubości 10mm.
Kiedy już zamocujemy „dekielki” czas na owinięcie opony sznurem:
Przed tym, jak zabierzesz się za pracę, przygotuj kilkanaście bądź kilkadziesiąt metrów sznura. |
Zacząłem swoją nawijkę od przewleczenia sznura przez wykonany w oponie otwór. Nie ma sensu zaczynać od góry, ponieważ z dużym prawdopodobieństwem nie uda nam się ułożyć sznura równo. Sznur nawijamy dość ściśle, co jakiś czas aplikując gorący klej z pistoletu. Większość jego ilość nakładamy na bokach opony, aby w trakcie używania naszego siedziska sznur się nie zsunął.
Na zakończenie kilka rad praktycznych: sznur dostaniecie w sklepach ze sprzętem rolniczym, ale także w marketach budowlanych. W tych ostatnich, koszt metra jest przynajmniej kilka razy wyższy, niż u producenta. Nie polecam kupna w marketach z kilku względów: pierwszy to cena, a drugi to fakt, że zazwyczaj jest od sprzedawany w paczkach o określonej długości. Producenci, którzy oferują towar w sieci zazwyczaj umożliwiają zakup kilkudziesięciu metrów w jednym kawałku.
Podobnie rzecz ma się z klejem termotopliwym. Już dawno temu przekonałem się, że zdecydowanie taniej wypada zakup na wagę. Kilogram kosztuje około 25-35 złotych, a składa się na niego kilkadziesiąt długich lasek. Skoro mamy przygotować projekt eko, chyba nie warto przepłacać w markecie budowanym, prawda?
Jak obliczyć potrzebną ilość sznura? Najpierw mierzymy obwód opony i jej profil (czyli wysokość). Dzielimy wysokość przez grubość sznura i w wyniku otrzymujemy ilość „owinięć”. Następnie mnożymy tę wartość przez długość jednego owinięcia. Góra i dół opony to zazwyczaj drugie tyle. W zależności od rozmiaru opony będziecie potrzebowali kilkadziesiąt metrów bieżących sznura. W moim przypadku, przy oponie w rozmiarze 195/55/15, zużyłem około 60 metrów.