Rezygnacja z zakupu, czyli odstąpienie od umowy. Pan Fleks Agent Wywiadu w Biurze Miejskiego Rzecznika Praw Konsumentów, cz. 3/3

Przez internet jest  taniej. A dodatkowo można oddać zakupiony towar, bez podania przyczyny. Wystarczy, że nasz zakup jest w nienaruszonym stanie, nie używaliśmy go, a my – najzwyczajniej w świecie daliśmy się ponieść emocjom podczas zakupów. Jakie mamy prawa? Jakie obowiązki ma sprzedawca? Zapraszam do lektury trzeciej, ostatniej części wywiadu z Miejskim Rzecznikiem Praw Konsumenta. 

 ODSTĄPIENIE OD UMOWY
Pan Fleks: W określonych przypadkach konsument może odstąpić od umowy, czyli zwrócić towar. W jakich sytuacjach jest to możliwe? 
Dr Marek Janczyk:Kiedy umowa jest zawarta poza lokalem przedsiębiorstwa, bądź na odległość. Ma to miejsce, na przykład w sytuacji zamawiania towarów z katalogów wysyłkowych, poprzez sklepy internetowe, etc. Ze względu na fakt, że często zakupów w tej formie dokonujemy pod wpływem impulsu, ustawodawca przewidział możliwość rozwiązania takiej umowy. Wystarczy wówczas oświadczenie na piśmie o odstąpieniu od umowy, a także – co oczywiste – zwrot zakupionego towaru. 
P.F: Często sprzedawcy uzależniają przyjęcie towaru od tego, czy konsument posiada oryginalne opakowanie, folie, etc. Co mówią na ten temat przepisy? 
M.J: Generalnie rzecz biorąc przepisy mówią o możliwości odstąpienia od umowy. Natomiast nie ma to żadnego związku z opakowaniami, etc. Jeśli konsument odstępuje od umowy zgodnie z przepisami, to jest ono skuteczne. Natomiast istnieje jeszcze tzw. wzajemny zwrot świadczeń.
P.F: Czy oznacza to, że nie możemy oddać wiertarki, jeśli nie mamy do niej kartonika?
M.J: Jeśli jest to wiertarka sprzedawana w walizce z przegródkami, to oczywiście sprzedawca ma rację. Jeśli jest to jednak zwykły karton, sprawa wygląda inaczej. Jeśli konsument odstąpił od umowy, to wzajemne świadczenia są kwestią wtórną. Jednym słowem nie można odmówić konsumentowi możliwości odstąpienia od umowy z powodu braku kartonika.
P.F: A co z kosztami dodatkowymi? Kupiłem narzędzie za 300 PLN. Zapłaciłem dodatkowo za przesyłkę, powiedzmy 30 PLN. Czy sprzedawca ma obowiązek zwrócić mi całą kwotę, czyli 330 PLN?
M.J: Jest to uregulowane w ten sposób: sprzedawca jest zobowiązany zwrócić konsumentowi zarówno koszt towaru, jak i inne świadczenia, które zostały przez konsumenta zapłacone. Natomiast po stronie konsumenta pozostaje koszt dostarczenia przedmiotu umowy do sprzedawcy. Obowiązek ten wynika z orzeczenia Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, który wypowiadał się na temat prawidłowości harmonizacji dyrektywy europejskiej. Jeśli jednak konsument występuje z roszczeniem w związku z niezgodnością towaru z umową, ma prawo domagać się wszystkich kosztów związanych z zakupem, także tych dotyczących wysyłki do sprzedawcy.
P.F:  Czy sprzedawca może odmówić przyjęcia towaru wysłanego w związku z odstąpieniem od umowy?
M.J: Jeśli konsument spełnił warunki wynikające z ustawy, sprzedawca nie ma takiego prawa. Dotyczy to jednak wyłącznie sytuacji, w której umowę zawiera konsument i sprzedawca.   
P.F: W jakim czasie po zakupie możemy odstąpić od umowy?
M.J: Przepisy mówią o 10 dniach. Należy jednak pamiętać, że czas biegnie od momentu poinformowania nas o prawie do odstąpienia. Jeśli zatem w momencie zakupu sprzedawca nie poinformował nas o tym, możemy zwrócić się do niego ze stosownym zapytaniem, a czas na odstąpienie od umowy zacznie liczyć się od czasu otrzymania odpowiedzi.             
P.F: Jeszcze jeden przykład z życia wzięty: kupuję towar przez internet, ale u sprzedawcy, który umożliwia odbiór osobisty. Czy pomimo, że fizycznie odebrałem dany przedmiot sam, mogę odstąpić od umowy ze względu na zakup poza siedzibą firmy?
M.J: Tak, dlatego że umowa została zawarta za pośrednictwem internetu. Miejsce odbioru rzeczy nie ma żadnego znaczenia.
P.F: Dziękuję za rozmowę.

Koniec części trzeciej, ostatniej.
Pozostałe części wywiadu dostępne są tutaj:

Część pierwsza: Niezgodność towaru z umową
Część druga: Gwarancja

Zgodnie z deklaracją w pierwszej część wywiadu możecie zadawać w komentarzach pytania, które zostaną przekazane Panu Rzecznikowi.

error

Znajdziesz mnie też tutaj

YouTube
YouTube
Instagram